Ce este autodiversificarea?

Termenul poate fi nou, insa metoda este mult mai veche decat diversificarea clasica. More »

Resurse despre autodiversificare

Citeste, descopera, discuta: aici gasesti lista site-urilor despre autodiversificare. More »

Baby-Led Weaning

In engleza, autodiversificarea este referita ca BLW, prescurtarea de la Baby-Led Weaning. More »

 

Diversificarea si constipatia

Diversificarea este o perioada de tranzitie, de trecere treptata de la lapte la alimente solide: o astfel de trecere influenteaza in mod direct atat textura cat si constituentii nutritivi din dieta unui bebelus, iar sistemul digestiv trebuie sa se adapteze la noua hrana, sa “invete” sa descompuna noi alimente, proces in care uneori poate aparea constipatia.

Constipatia se manifesta nu atat prin numarul de zile fara scaun, cat prin dureri de burta sau burtica umflata si mai tare si prin consistenta scaunului atunci cand acesta este eliminat: scaunul poate fi eliminat de cateva ori pe zi, dar daca este prea solid si provoaca durere, discutam despre constipatie (daca insa scaunul apare la 2-3 zile, dar este moale si nu provoaca durere, nu este vorba despre constipatie). Mai precis, orice schimbare care apare in scaunul bebelusului ar trebui sa atraga atentia: daca pe zi ce trece scaunul devine mai solid si este eliminat mai rar decat inainte, sunt sanse mari sa fie vorba despre constipatie.

Pe masura de bebelusul incepe sa manance si alte alimente in afara de lapte (matern sau formula), scaunul isi modifica culoarea si mirosul. Frecventa scaunul poate si ea sa se schimbe. In general, scaunul devine mai solid, mai inchis la culoare si are un miros mai puternic. In functie de alimentele pe care bebelusul le consuma, si scaunul se poate modifica: de exemplu alimentele bogate in fibre s-ar putea sa treaca prin sistemul digestiv aproape intacte si sa apara in scutec la urmatorul scaun.

Daca, dupa introducerea alimentelor solide in alimentatie, bebelusul se constipa:

  • discutati cu medicul pediatru (constipatia poate fi semnul unor afectiuni precum intoleranta la lactoza)
  • oferiti-i copilului apa sau suc de fructe diluat
  • incurajati bebelusul sa manance fructe si legume, crude sau fierte la abur (mere, caise, struguri, piersici, pere, prune, cartof dulce copt in coaja) sau fructe uscate (caise, curmale, smochine) – tineti cont de varsta bebelusului si fiti atenti la posibile reactii/alergii
  • eliminati momentan din alimentatie bananele, morcovul fiert, orezul
  • pastrati un jurnal in care sa notati ce a mancat copilul la fiecare masa si cand/cum a avut scaun: astfel s-ar putea sa remarcati legaturi intre alimentele pe care le mananca si constipatie
  • faceti-i bebelusului masaj circular pe burtica (urmarind traseul colonului)
  • faceti miscari de pedalare cu piciorusele bebelusului: intins pe spate si cu ajutorul unui parinte, copilul va executa miscari cu picioarele ca si cand ar merge pe bicicleta, miscari care stimuleaza tractul digestiv
  • lasati bebelusul sa stea in apa calda: o baie calda poate sa relaxeze bebelusul si sa elibere o parte din tensiunea din intestine
  • pastrati-va calmul: bebelusul va simti si imprumuta starile de nervozitate legate de scaunul lui

Din experientele parintilor descrise pe diferite forumuri, in drumul spre un tranzit intestinal normal par sa poata ajuta uneori sucul de morcovi cruzi (in blender), sucul de portocala (fara pielite), sucul de prune (in blender, cu tot cu coaja), prune fierte si pasate si amestecate cu iaurt.

Daca dupa schimbarea dietei, constipatia persista, s-ar putea sa fie nevoie de laxative pentru bebelusi, supozitor cu glicerina sau microclisma: decizia va fi luata de medicul pediatru cu care va sfatuim sa discutati.

Nota: in cazul nostru functiona un mix de elemente, mai precis am observat ca ajuta daca:

  • luam o pastila de magneziu pe zi (alaptam in perioada respectiva)
  • faceam “bicicleta” bebelusului, cu picioarele impinse in burtica (asa cum ne aratase medicul pediatru)
  • faceam masaj la burtica bebelusului (stanga, sus, dreapta – urmarind traseul colonului), un masaj delicat dar apasat (la indicatia medicului)
  • ofeream bebelusului un smoothie verde dimineata si/sau magiun de prune fara zahar (important: pruna ajuta tranzitul intestinal daca este consumata cu coaja pentru ca in coaja se afla fibrele insolubile care favorizeaza tranzitul, pe cand in pulpa se afla fibre solubile care incetinesc tranzitul – sursa)

Surse:

  • http://www.nhs.uk/Conditions/Constipation/Pages/Treatment.aspx
  • http://www.patient.co.uk/health/constipation-in-children-leaflet
  • http://www.infantfeeding.info/constipation.htm
  • http://digestive.niddk.nih.gov/ddiseases/pubs/constipation_ez/

Avantaje si dezavantaje ale autodiversificarii

Cand te pregatesti de diversificarea, apare automat intrebarea: de ce sa aleg autodiversificarea? Pentru a lua o decizie informata, se impune listarea avantajelor si dezavantajelor acestei metode.

Avantaje – bebelusul autodiversificat:

  • se distreaza intr-un proces natural: bebelusii sunt dornici sa exploreze si sa experimenteze pentru ca asa invata, iar alimentele sunt lucruri pe care le descopera intrand in contact cu ele, tinandu-le in mana, pipaindu-le, simtindu-le textura si consistenta, ducandu-le la gura si simtindu-le gustul si mirosul
  • invata sa manance in siguranta: daca i se permite sa duca singur mancarea in gura, bebelusul invata ce este mancare si ce nu, ce poate fi mestecat si ce nu
  • descopera lumea: cei mici invata chiar si cand se joaca si ei pot invata prin autodiversificarea cam tot ce pot invata cu jucarii complexe, de la forme si culori, la texturi si greutati
  • isi dezvolta abilitatile: exersand zilnic, bebelusii practica coordonarea mana-ochi si li se imbunatateste dexteritatea
  • invata sa aiba incredere in el pentru ca vad ca se pot descurca singuri
  • invata sa aiba incredere in mancare: permitandu-li-se sa se bazeze pe instinct cand vine vorba de mancare si sa decida ce sa manance si ce nu, bebelusii devin foarte rar suspiciosi in fata mancarii
  • ia parte la mesele familiale, inclusiv la restaurant, simtindu-se astfel integrat in viata familiei
  • va sti sa isi controleze apetitul: pentru ca bebelusii decid singuri cand au terminat de mancat, scad semnificativ sansele ca, deveniti adulti, sa manance prea mult sau sa deviza obezi
  • va avea o nutritie sanatoasa: prin autodiversificare cred sansele ca bebelusii, pe masura ce cresc, sa prefera si sa stie sa aleaga hrana sanatoasa in loc celei mai putin sanatoase
  • va avea o nutritie echilibrata: pentru ca mananca la cerere lapte matern si hrana solida, bebelusii autodiversificati vor manca lapte matern mai mult timp, ceea ce le ofera un aport echilibrat de nutrienti si le fortifica sistemul imunitar
  • invata sa mestece, ceea ce e benefic pentru vorbire si digestie
  • experimenteaza si descopera hrana adevarata
  • capata o atitudine pozitiva fata de mancare: daca primele experiente ale bebelusului cu hrana solida sunt placute, scad sansele de aparitie a fobiilor legate de mancare si a refuzului in fata mancarii
  • nu va deveni mofturos
  • nu necesita jocuri, trucuri sau batalii pentru a manca: copilul este dornic sa descopere si nu va avea nevoie de “Vine avionul, gura maaareee!”
  • nu necesita ustensile speciale sau mese preparate special, autodiversificarea fiind astfel mai ieftina

Dezavantaje:

  • mizeria: bebelusii invata, si procesul de invatare nu este tocmai unul curat, asa ca da, va fi mizerie in bucatarie, insa bebelusii invata repede sa manance mai curat
  • ingrijorarea altora: sa ai de-a face cu temerile si indoielile celor din jur poate fi solicitant, asta pana inteleg despre ce este vorba in autodiversificare

Avantajele Autodiversificarii - The BLW Baby